niedziela, 24 stycznia 2016

Sułtańskie Meknes

Meknes to miasto sułtańskie, które podczas panowania Mulaja Ismaila rozrosło się, a on sam zrobił z Meknes stolicę Maroka. Ile śladów sułtańskiego panowania zobaczymy obecnie?

Gdzie spać?

Jeśli macie zamiar wybrać się do Meknes i zostać tam na noc, polecam wcześniej sprawdzić bazę noclegową. Nie znajdziecie tutaj tylu naganiaczy, którzy chętnie zaprowadzą was do potencjalnego hotelu.
W poprzednich miastach nie mieliśmy problemu z noclegiem i na to samo liczyliśmy tutaj. Z dworca wybraliśmy się w kierunku medyny. Skręciliśmy w lewą stronę i na próżno szukaliśmy noclegu. O dziwo z szyldów reklamowały się liczne kafejki internetowe. Udało nam się znaleźć 2 hotele, niestety dosyć luksusowe, a co się z tym wiąże drogie (75 euro za noc). Przeszliśmy 6 km z plecakami. Ja po chorobie byłam tak odwodniona, że czułam jak drżą mi mięśnie, a na widok niewielkiego wzniesienia miałam ochotę płakać. Wróciliśmy na początek medyny i tym razem skręciliśmy w prawo. Idąc tą drogą można znaleźć 2 tanie hotele - hotel Agadir i hotel Regina. Mieliśmy zobaczyć oba i porównać, ale po tym jak pan w Agadirze zaprowadził nas na 3 piętro i zobaczyłam łóżko, miałam ochotę powiedzieć "Obudźcie mnie jutro!". Cena za pokój to 100 DH. Nie można zbyt wiele po nich oczekiwać, ale jak zwykłam mówić "Na wakacje nie jedzie się, żeby siedzieć w hotelu".

Gdzie zjeść?

Na placu El Hadim bez problemu można znaleźć restaurację, w której zjemy tradycyjne marokańskie dania. Na każdym kroku ktoś zaczepi nas, prezentując menu swojej restauracji i zapraszając do stolika. My zdecydowaliśmy się pójść kawałek dalej i wybraliśmy propozycję oferującą nam widok na miasto. Restauracja Salma jest kilkupoziomowa. Niższe piętra są tak pięknie zdobione, że mogłyby oferować tradycyjne marokańskie wesela (a może i oferują ;). Na ostatnim piętrze znajduje się taras z widokiem na miasto. Co ciekawe restauracja oferuje 2 menu. Pierwsze było drogie, sałatki zaczynały się od 150 DH. Nie chcieliśmy nic zamówić, więc dostaliśmy drugie, sporo tańsze i informację, że od dania głównego będzie taniej o 20 DH. Maroko ;D

Trochę historii

Wracając do historii, Meknes powstało w VIII w., ale to pod koniec XVII i na początku XVIII w. osiągnęło swój rozkwit pod rządami sułtana Mulaj Ismaila. Meknes zostało ustanowione przez tego władcę stolicą Maroka i było nią do 1727 roku. W związku z tym w mieście rozpoczęła się budowa licznych pałaców i ośrodków publicznych. Sułtan w historii znany jest jako okrutny władca i krążą legendy, że nieposłuszni niewolnicy byli wmurowywani w ściany murów otaczających miasto lub też ich krew była mieszana z materiałem budowlanym i stąd pochodzi czerwonawy wygląd miasta.
Znaczna część spuścizny sułtana zniknęła w trzęsieniu ziemi mającego miejsce w 1755 roku bądź została zburzona na rozkaz sułtańskiego syna.

Co warto zobaczyć?

Obecnie możemy podziwiać stajnie, które były w stanie pomieścić aż 12 tysięcy koni! Wstęp do stajni kosztuje 10 DH. Można skorzystać z usług przewodnika, oczywiście płatne dodatkowo. Pierwsza część jest zadaszona, znajdują się tam puste pomieszczenia. Wychodząc na zewnątrz widzimy piękne rzędy kolumn, które potrafią dać niesamowity efekt. Niestety stajnie znajdują się w ruinie, jednak jest nadzieja na poprawę. W czasie naszego pobytu były remontowane mury otaczające stajnie.

Jeśli zdecydujecie się pójść na souk bądź zjeść na placu El Hadim, z pewnością miniecie bramę Bab al-Mansur. Jest to jedna z piękniejszym bram w Maroku. Bogato zdobiona zieloną mozaiką i kolumnami pochodzącymi z grabieży Volubilis.

W centrum medyny znajduje się także Wielki Meczet, którego powstanie datuje się na XII w. Nie dostrzeżemy jego minaretu, gdyż zawalił on się w 2010 roku, jednak krążąc uliczkami możemy znaleźć wejście do środka i z zewnątrz podziwiać zdobienia.

Meknes jest także świetną bazą wypadową do Volubilis, o którym napiszę w kolejnym poście :)

16 komentarzy :

1. Zawsze mnie intrygowały odległe kraje :) moze kiedys pozwiedzam

Odpowiedzi
    1. ciekawe przeżycie poznać inną kulturę, historię czy obyczaje. Będę trzymała kciuki :)

Usuń
  2. Mnie zachwyciła Turcja kilka lat temu i chciałabym jeszcze kiedyś tam wrócić, ale Maroko też wygląda interesująco :)

Odpowiedzi
    1. Ja niestety jeszcze nie byłam w Turcji, ale mam nadzieję się tam wybrać kiedyś :) Maroko ma kilka ciekawych rzeczy do zaoferowania :)

Usuń
  3. Mam nadzieję, że również się tam kiedyś wybiorę :).

Pozdrowionka,
    Smiley

OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam takie wpisy, zawsze przeglądam, czytam i marzę, że kiedyś uda mi się odwiedzić te wszystkie cudowne miejsca! :) I widzę, że u Cb na blogu jest cała masa takich postów, więc kradnę do obserwowanych i podziwiam! :)

Odpowiedzi
    1. Pamiętam, że jako dziecko zawsze przeglądałam albumy z miastami i zobaczenie czegokolwiek wydawało mi się tylko nierealnym marzeniem. Teraz raczej gorzej z czasem, bo tych miejsc do zobaczenia jest mnóstwo :) Dzięki!

Usuń
  5. Zazdroszczę takiej wyprawy :) może kiedyś uda mi się tam wybrać.

OdpowiedzUsuń
  6. Moje marzenie podróżnicze. Zazdroszczę wrażeń i z pewnością skorzystam z Twoich sugestii planując własną wyprawę :-)

Odpowiedzi
    1. Będę trzymała kciuki, żeby udało Ci się tam pojechać. Mam nadzieję, że moje porady okażą się przydatne :)

Usuń
  7. Ciekawy informacyjny tekst dla wybierających się do Maroko. To "pomarańczowe" zdjęcie ze stajni jest super.

Wszystkiego najlepszego na dalszą podróż.

M.

1. Dzięki :)
      Mam nadzieję, że ktoś skorzysta z moich informacji :) ponieważ oprócz pochwalenia się przygodami ;) chcę przekazać porady, których sama nie mogłam znaleźć

Usuń
  8. Cudne miejsce i widzę, że nowy blog. Piszesz o Maroku krok po kroku :) warto to wszystko spisać by zachować wspomnienia i pokazać innym fajne miejsca. Ze stolicą Maroka to było zamieszanie - zmiany i zmiany, Fez, Meknes, Fez... aż w końcu Rabat

Odpowiedzi
    1. Tak, uwielbiam podróże i postanowiłam się tym podzielić. A że w Maroku byłam całkiem niedawno i tyle jest do opowiedzenia, to na razie opanował on mojego bloga :)
      Przygotowując notatki czytałam o tych zawirowaniach. Chyba nawet Marrakesz był przez chwilę stolicą.

Zobacz więcej

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...